دانشگاه صنعتی سهند - اخبار

 مصوبات مهم شورای آموزشی و تحصيلات تکميلی دانشگاه در خصوص تغيير موقت بعضی از مواد آیين نامه های آموزشی جاری کشور

 تاريخ: 30/01/99

 

مصوبات مهم شورای آموزشی و تحصيلات تکميلی دانشگاه در خصوص تغيير موقت بعضی از مواد آیين نامه های آموزشی جاری کشور (قابل اجرا فقط در نيمسال دوم  99- 98 برای مقاطع تحصيلی کاردانی/کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه صتعتی سهند)
 
 با توجه به شرایط خاص کشور برای مقابله با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کلاس‌های حضوری و متعاقب آن، ترغیب و تشویق دانشگاه ها از سوی وزارت عتف برای ارایه کلاس های  دروس نظری  به صورت مجازی  و ارسال سند 20 ماده‌ای و ابلاغیه های تکمیلی بعدی از سوی وزارت علوم در این خصوص، و همچنین عزم و اهتمام جدی دانشگاه مبنی بر  ارایه کلاس ها به صورت الکترونیکی برخط برای تمامی مقاطع تحصیلی دانشگاه، موارد ذیل در شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مطرح و به تصویب رسید. این مصوبات ویژه دانشگاه صنعتی سهند بوده و به صورت موقت و صرفا در شرایط خاص ایام قرنطینه کرونایی نیمسال دوم سال تحصیلی 99-98  برای مقاطع تحصیلی کاردانی/کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا قابل اجرا می‌باشد 
 
1. به منظور جبران قسمتی از خسارت های آموزشی ناشی از تعطیلی ناخواسته کلاس های آموزشی حضوری دانشگاه در اسفند ماه  مقرر شد که تقویم آموزشی نیمسال دوم 99-98 به مدت سه هفته انبساط پیدا کند.
2. مالکیت مادی و معنوی کلیه کلاس های الکترونیکی متعلق به استاد درس و دانشگاه صنعتی سهند می‌باشد. دانشجویان ثبت نام کننده در درس فقط حق استفاده از درس را داشته، مجاز نیستند آنها را کپی برداری نموده یا به هر طریق ممکن در اختیار دیگران قرار دهند.
3. دانشجویان کلیه مقاطع تحصیلی که امکان دسترسی به سامانه آموزش مجازی را نداشته باشند و یا خدای ناکرده، خود و یا یکی از اعضای درجه یک خانواده اش دچار بیماری کرونا شده باشند، می توانند با ارایه مدارک و مستندات لازم، درخواست حذف نیمسال بدون احتساب سنوات نمایند که در صورت پذیرش درخواست دانشجو توسط دانشگاه، مسئولیت و تبعات بعدی آموزشی (از قبیل مشکل انتخاب واحد در نیمسال های آتی و یا به حد نصاب نرسیدن تعداد واحدهای نیمسال آتی و یا عدم ارایه درس مورد نظر وی) بر عهده خود دانشجو خواهد بود و دانشگاه و دانشکده هیچ تعهدی در قبال آن نخواهد داشت . 
4. با توجه به ناپایداری سرعت اینترنت کشور و با عنایت به دسترسی دانشجویان به محتوای برون خط دروس، به منظور مساعدت به دانشجویان در شرایط خاص کنونی مقرر گردید که حداکثر غیبت مجاز در کلاس های آنلاین مجازی به جای 3/16  به  5/16 تعداد جلسات افزایش یابد. 
5. با توجه به انبساط سه هفته ای نیمسال جاری و کشیده شدن ایام امتحانات به تابستان امکان برگزاری نیمسال تابستان وجود نخواهد داشت. با وجود این، دانشجویان کارشناسی که حایز شرایط باشند، با نظر دانشکده مربوطه می‌توانند کارآموزی یا پروژه کارشناسی خود را در تابستان 99 انتخاب واحد نمایند
6. با توجه به اینکه دروس عملی و آزمایشگاهی سر فرصت مناسب ارایه خواهند شد، لذا امکان حذف این دروس وجود نخواهد داشت. در مورد زمان برگزاری این دروس بعدا اطلاع رسانی خواهد شد. 
7. با توجه به اینکه تعدادی از دانشجویان کاردانی/کارشناسی ممکن است در آستانه فارغ التحصیلی باشند و عدم برگزاری نیمسال تابستان  باعث به تعویق افتادن فراغت از  تحصیل آنها شود مقرر شد که این دانشجویان در صورت حایز شرایط بودن بتوانند حداکثر 4 عنوان درس نظری را به صورت معرفی به استاد اخذ نمایند. 
8. با توجه به شرایط خاص حاکم  بر کلاس های آموزش های غیر حضوری و برخط کنونی در  کشور و به منظور مساعدت به دانشجویان و درک شرایط و مشکلات آموزش غیر حضوری آنها، و برای جلوگیری از ضرر و زیان های احتمالی ناخواسته در وضعیت آموزشی دانشجویان ناشی از عدم تشکیل کلاسهای حضوری، هر دانشجوی کارشناسی/کاردانی در صورت تمایل می تواند حداکثر 2 عنوان درس نظری خود را حذف نماید به شرطی که با حذف آنها تعداد واحدهای درسی باقیمانده او به کمتر از 10 واحد درسی نرسد. همچنین دانشجویان کارشناسی ارشد در صورت تمایل می‌توانند حداکثر 1 عنوان واحد درسی نظری خود را حذف نمایند به شرطی که تعداد واحدهای درسی باقیمانده به کمتر از  6 واحد نرسد.  دانشجویان حائز شرایط مندرج در بند 3 در صورت تمایل می‌توانند تعداد واحد یشتری را حذف نمایند و رعایت کف واحد مندرج در این بند برای آنها الزامی نمی باشد. لازم به ذکر است که مسئولیت و تبعات بعدی آموزشی هر گونه حذف درس (از قبیل مشکل انتخاب واحد در نیمسال های آتی و یا به حد نصاب نرسیدن تعداد واحدهای نیمسال آتی و یا عدم ارائه درس حذف شده) بر عهده خود دانشجو خواهد بود و دانشگاه و دانشکده هیچ تعهدی در قبال آن نخواهد داشت . 
9. آخرین مهلت حذف دروس 2 هفته قبل از پایان کلاس ها خواهد بود  . لذا  بهتر است که  دانشجویان در خصوص حذف درس/دروس عجله نکرده و این کار را با تامل و دقت بیشتری تا موعد مقرر انجام دهند. 
10. با توجه به راه اندازی سیستم اموزش الکترونیکی، درس نظری ناتمام در مقاطع مختلف تحصیلی وجود نخواهد داشت. 
11. نحوه برگزاری دفاع از پروپوزال‌ها و رساله‌های دکتری و همچنین پایان نامه‌های  کارشناسی ارشد به صورت نیمه حضوری خواهد بود. بدین نحو که حضور دانشجو، استاد/اساتید راهنما،  ناظر تحصیلات تکمیلی و داوران داخلی در جلسه دفاع با رعایت نکات بهداشتی الزامی بوده، اما داوران خارجی می‌توانند از طریق ویدئو کنفرانس در جلسه شرکت نمایند. بدین منظور دانشجویان کلیه فایلهای مستندات دفاع از پایان نامه /رساله یا پروپوزال دکتری (شامل فرم درخواست دفاع، مقالات، رزومه داوران و فایل رساله یا پروپوزال) را برای تصویب در دانشکده ارسال نمایند .در این خصوص لازم است که نسخه  PDF پایان نامه یا رساله جهت داوری به داوران ارسال شود و در صورت درخواست داور جهت مطالعه، دانشجو ملزم به ارسال نسخه پرینت شده می‌باشد. همچنین به منظور رعایت نکات بهداشتی جلسه دفاع، غیرعمومی بوده و حضور سایر دانشجویان و خانواده آنها در جلسه دفاع اکیدا ممنوع می‌باشد .
12. در ایام قرنطینه کرونایی که امکان حضور دانشجویان در دانشگاه فراهم نیست، هرگونه درخواست آموزشی دانشجویان از طریق ارسال ایمیل همراه با مستندات لازم به آدرس ایمیل کارشناسان اداره آموزش و تحصیلات تکمیلی قابل ارایه و پیگیری است .دانشجویان می توانند به آگهی مربوطه در سایت دانشگاه مراجعه نموده و بر اساس آن اقدام نمایند.
13.   امتحانات پایان ترم پس از پایان کلاس ها (با در نظر گیری انبساط ترم به مدت 3 هفته) به صورت حضوری و در صورت مجوز ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا و وزارت عتف جهت حضور دانشجویان در دانشگاه برگزار خواهد شد .در صورت عدم صدور مجوز تا آن زمان، هرگونه تغییر در برنامه، اعلام خواهد شد.


 درج در سايت توسط : روابط عمومی