چشم انداز مرکز کارآفرینی و مهارت افزایی
مقدمه
به استناد مواد "48" و "21" قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران كه بر توسعه كارآفريني تاكيد شده است و در جهت اشاعه كارآفريني به منظور افزايش كارآمدي دانشجويان و دانشآموختگان دانشگاهها و مراكز آموزش عالي از طريق تحول در برنامهها و شيوههاي آموزش در مقاطع مختلف و فراهم آوردن زمینهی مشاركت هرچه بيشتر دانشگاهيان در توسعه كشور، همچنین به استناد سیاستها و راهبردهای کلان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور، به خصوص در حوزه آموزشی، که در آن اهتمام به ارتقاء کیفی دورههای آموزشی با تکیه بر دو بعد روز آمدی علمی و مهارت آموزی و تحول دانشگاه به دانشگاه کارآفرین میباشد، اساس نامه مرکز كارآفريني و دانش آموختگان دانشگاه صنعتی سهند تبریز در حوزهی رياست دانشگاه در آبان ماه 1393 تدوین و به تصویب هیات رئیسه دانشگاه رسید و این مرکز از 1/9/1393 به طور مستقل فعاليت خود را آغاز نمود.
ماموریت مرکز کارآفرینی و مهارت افزایی
مرکز کارآفريني دانشگاه صنعتی سهند انجام مأموريتهاي زير را به عنوان رسالت خود دنبال مینماید:
-
ارتقای و شناخت جامعهی دانشگاهی به ویژه اساتيد، کارکنان و دانشجويان دانشگاه نسبت به کارآفرينی.
-
ترويج و ارتقاء روحيه و فرهنگ کارآفرينی و تلاش در جامعهی علمی کشور.
-
ترغيب و جذب جامعهی علمی کشور به دورههای آموزشی کارآفرينی.
-
گسترش تحقيقات بنيادی، کاربردی و توسعهای در خصوص کارآفرينان، پروژههای کارآفرينی، محيط و فضای کارآفرينان و ساير زمينههای مرتبط با توجه به شرايط و مقتضيات کشور.
-
آگاهسازی جامعهی دانشگاهی در مورد کارآفرينی، کارآفرينان و نقش آنها در توسعهی اقتصادی و ايجاد اشتغال و رفاه و افزايش توليد ناخالص ملّی و درآمد سرانه.
-
شناخت، تربيت و پرورش دانشجويان و دانشآموختگان کارآفرين.
-
آموزش و پرورش دانشآموختگاني ماهر، خلاق، نوآور، پايبند به اصول اخلاقي و پذيراي مسئوليت اجتماعي جهت ايجاد و راهاندازي کسب و کار، تحصيل درآمد و سرمايهگذاري براي توسعه کسب و کار.
-
انجام تعاملات محيطي با ساير مراکز، دانشگاهها، دستگاهها، نهادها، مؤسسات، بنگاهها و سازمانها در زمينه کارآفرينی در سطح منطقهاي و ملي در جهت توسعه فعاليتهاي کارآفرينانه.
-
انجام مشاورههاي راهبردي مديريتي در زمینهی شناسائي فرصتهاي کسب و کار جديد, و توسعه فضاي کسب و کار در سطح منطقهاي و برقراری ارتباط هر چه بيشتر با صنايع براي انجام هر چه بهتر رسالت کارآفرينی.
-
تجهيز و توسعه مرکز کارآفريني به عنوان قطب اصلي آموزش و ترويج کارآفريني در منطقه.
-
ترويج و تشويق به انجام امور پژوهشی، تحقيقاتی و علمی در مراکز معتبر علمی داخلی و بينالمللی.
-
شناسایی دانش آموختگان کارآفرین و موفق دانشگاه و استفاده از تجارب آنها به منظور توانمندسازي دانشجويان دانشگاه از طريق ارتقاء دانش, مهارت و نگرش کارآفرينانه
-
برگزاری جشن فارغ التحصیلی برای دانش آموختگان
موضوعات راه بردی
1. نظام سیاستگذاری،تصمیم گیری و مدیریت دانشگاه
-
انتشارمستمر نتایج فعالیتهای کارآفرینی در سطوح ملی و بینالمللی
·ارتقای موقعیت دانشگاه با ارایه جاذبه های کارآفرینی و مهارت آموزی برای شناساندن ویژگی های منحصر به فرد دانشگاه در سطح منطقه و ملی
·افزایش جاذبه تحصیل و فعالیت دردانشگاه از طریق ایجاد انگیزش کاری برای دانشجویان و کارکنان
2. نظام مدیریت مالی
تنوع بخشی به منابع مالی دانشگاه و افزایش سهم منابع مالی غیر دولتی که برای این منظور:
-
بررسي شيوههاي تأمين منابع مالي براي کارآفرينان دانشگاهي
-
شناسايي و معرفي مراکز حامي کارآفريني (حمايت علمي, تخصصي و مالي) و خدمات آنان
-
بررسي و معرفی طرح مشاغل خانگي، کارجويی و کسب و کار در فضای مجازی
-
بررسی امکان سنجی ايجاد صندوق حمايت از سرمایههای خطر پذير در منطقه
-
برگزاري جشنواره دانشجويي کارآفريني
-
برگزاری سمينار معرفي و تقدير از کارآفرينان موفق منطقهای و ملی
3. منابع انسانی و نقش موثر در ارتقای هویت اسلامی وفرهنگی
-
اهتمام به اصل پرورش همراه با آموزش برای تربیت منابع انسانی به عنوان کارآفرینان جامعه اسلامی و توانمند برای عرصههای مختلف فرهنگی ،اجتماعی و اقتصادی که قادر به درک وتحلیل عمیق مسایل، تعامل هوشمندانه در جامعه و توان خطرپذیری باشند.
-
ـ شناسایی ، جذب ، هدایت ، پرورش دانشجویان برتر و استعدادهای درخشان براساس یک فرایند مبتنی بر عدالت آموزشی وپژوهشی
4 . پژوهش ونوآوری
-
شناسايی و معرفي اولويتهاي پژوهشي کارآفريني در سطح دانشگاه ، منطقه ای و ملی
-
اندازهگيري ميزان استعداد كارآفريني دانشجويان دانشگاه در سه سطح فني، انساني و ادراکي
-
بررسی طرح ايجاد فن بازار در منطقه
-
کارورزی در زمینهی کارآفرینی(ارایه بینش کارآفرینی از طریق انجام دورههای کارورزی در شرکتهای صنعتی ،هم در بخش تولید و هم بازاریابی)
-
ایجاد مراکز رشد ویژه کارآفرینان (پذیرش افراد مستعد و خلاق و انجام برنامه ریزی ویژه و ارائه امکانات خاصی برای رشد و شکوفایی ایده های آنها)
-
ارتباط با انجمنهای علمی دانشگاه و خارج از دانشگاه در جهت تقویت و توسعه مهارتهای کارآفرینی (برگزاری دورهها از طریق انجمنها ،شناسایی افراد مستعد و خلاق توجه به خرد جمعی بر اساس تعاملات گروهی و نظایر آن.)
-
ترجمه و تألیف کتب مربوط به کارآفريني و مفاهيم آن، ارايه طرحهای پژوهشي در رابطه با کارآفريني و موضوعات و مفاهيم مربوط به آن در دانشگاه .
5. کیفیت آموزش
-
برگزاري دوره آموزشي مهارتهای کارآفريني و کسب و کار ويژه اعضاي هيأت علمي
-
برگزاري دورهها و کارگاههای آموزش مهارتهای تخصصي، کارآفريني و کسب و کار ويژه دانشجويان
-
برگزاري دورههای آموزش مهارتهای کارآفريني ويژه مديران دانشگاه
-
برگزاري دورههاي آموزشی مهارتهای کارآفريني و کسب و کار بر اساس تقاضاي بازار
-
پيگيری و حمايت از ارائه دروس مرتبط با کارآفرینی برای تمام رشتهها
-
ارایه چارچوبی برای تدوین برنامههای آموزش کارآفرینی در دانشکدههای مختلف بر اساس رشتههای تحصیلی
-
تدوین و هماهنگی با دانشکده های دانشگاه جهت پیاده سازی کارآموزی به شیوه ی نوین برای دانشجویان کارشناسی
-
ایجاد زمینه برای فراگیری و کاربرد مهارتهای عملی اصلی
-
لحاظ کردن کارآفرینی به عنوان یک ماده درسی اختیاری رشتهها و گرایشهای مختلف
-
تلفیق برنامههای درسی مختلف با موضوعات کارآفرینی
-
ایجاد توان شناسایی نیازهای جامعه و تطبیق تخصص و تحصیلات با برگزاری کارگاههای آموزشی و معرفی منابع اطلاعاتی مرتبط
-
شناسایی نقاط قوت و ضعف کسب و کارهای موجود ، تجزیه و تحلیل فرصتها و تهدیدها و ارایه راهکارهای بهبود آنها در قالب برگزاری کارگاههای آموزشی
-
آموزش کار گروهی و تهيه طرحهای درسي و نظایر آن
6. ارتباط با جامعه
-
معطوف کردن فعالیتهای کارآفرینانه (آموزشی و پژوهشی) به ارتقای کیفیت زندگی مردم
-
جهت گیری آموزش وپژوهش به سمت حل مسایل ومشکلات فعلی وآتی جامعه
-
ارتباط نظام مند بادانش آموختگان دانشگاه
-
همکاری در ایجاد بسترهای لازم برای تحقق عدالت اجتماعی
-
همکاری متقابل ملی وبین المللی با سایر مراکز علمی، پژوهشی و فرهنگی
-
نقش آفرینی مؤثر دانشگاه در فرایند توسعه منطقهای وانسجام اجتماعی
-
همکاری موثربا بخش صنعت و خصوصی در تجاری سازی دانش
-
انتشار مستمر خبرنامه کارآفرینی / انتشار مستمر خبرهای کارآفرینی در رسانههای محلی و منطقهای
چشم انداز مرکز کارآفرینی و دانش آموختگان
با توکل به خداوند منان و در پرتو مدیریت علمی، هوشمند ، خلاق و راهبردی درسال1404 مرکز کارآفرینی و دانش آموختگان دانشگاه صنعتی سهند تبریز در رتبه اول دانشگاه کارآفرین استان و منطقه شمالغرب کشور قرار خواهد گرفت.
درافق این چشم انداز،
مرکز کارآفرینی و دانش آموختگان دانشگاه صنعتی سهند ،دارای ویژگی های زیر خواهدبود:
-
اسلامی و مبتنی ارزشهای کشور جمهوری اسلامی ایران
-
برخوردار از هوشمندی رقابتی و نظام مدیریت راهبردی
-
پاسخگو به نیازهای جامعه و صنعت
-
نو آور و فعال در سطح منطقه ای و ملی
-
برخوردار از دانشجویان و فارغ التحصیلان ماهر و متخصص