جمعه، 7 مهر 1402 پرچم ایران تماس با ما نقشه سایت صفحه اصلی English  
 
 
 
 r Skip Navigation Links
اخبار
اطلاعیه
اساسنامه مرکز
چشم انداز مرکز
کارگاهها
آلبوم تصاویر
جستجو
l 
 

     

چشم انداز مرکز کارآفرینی و مهارت افزایی
 
مقدمه
به استناد مواد "48" و "21" قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران كه بر توسعه كارآفريني تاكيد شده است و در جهت اشاعه كارآفريني به منظور افزايش كارآمدي دانشجويان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي از طريق تحول در برنامه‌ها و شيوه‌هاي آموزش در مقاطع مختلف و فراهم آوردن زمینه‌ی مشاركت هرچه بيشتر دانشگاهيان در توسعه كشور، همچنین به استناد سیاست‌ها و راهبردهای کلان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور، به خصوص در حوزه آموزشی، که در آن اهتمام به ارتقاء کیفی دوره‌های آموزشی با تکیه بر دو بعد روز آمدی علمی و مهارت آموزی و تحول دانشگاه به دانشگاه کارآفرین می‌باشد، اساس نامه مرکز كارآفريني و دانش آموختگان دانشگاه صنعتی سهند تبریز در حوزه‌ی رياست دانشگاه در آبان ماه 1393 تدوین و به تصویب هیات رئیسه دانشگاه رسید و این مرکز از 1/9/1393 به طور مستقل فعاليت خود را آغاز نمود.
 
ماموریت مرکز کارآفرینی و مهارت افزایی
مرکز کارآفريني دانشگاه صنعتی سهند انجام مأموريت­هاي زير را به عنوان رسالت خود دنبال می‌نماید:
  • ارتقای و شناخت جامعه‌ی دانشگاهی به ویژه اساتيد، کارکنان و دانشجويان دانشگاه نسبت به کارآفرينی.
  • ترويج و ارتقاء روحيه و فرهنگ کارآفرينی و تلاش در جامعه‌ی علمی کشور.
  • ترغيب و جذب جامعه‌ی علمی کشور به دوره‌های آموزشی کارآفرينی.
  • گسترش تحقيقات بنيادی، کاربردی و توسعه‌ای در خصوص کارآفرينان، پروژه‌های کارآفرينی، محيط و فضای کارآفرينان و ساير زمينه‌های مرتبط با توجه به شرايط و مقتضيات کشور.
  • آگاه‌سازی جامعه‌ی دانشگاهی در مورد کارآفرينی، کارآفرينان و نقش آن‌ها در توسعه‌ی اقتصادی و ايجاد اشتغال و رفاه و افزايش توليد ناخالص ملّی و درآمد سرانه.
  • شناخت، تربيت و پرورش دانشجويان و دانش‌آموختگان کارآفرين.
  • آموزش و پرورش دانش­آموختگاني ماهر، خلاق، نوآور، پايبند به اصول اخلاقي و پذيراي مسئوليت اجتماعي جهت ايجاد و راه­اندازي کسب و کار،  تحصيل درآمد و سرمايه­گذاري براي توسعه کسب و کار.
  • انجام تعاملات محيطي با ساير مراکز، دانشگاه­ها، دستگاه­ها، نهادها، مؤسسات، بنگاه­ها و سازمان‌ها در زمينه کارآفرينی در سطح منطقه‌اي و ملي در جهت توسعه فعاليت‌هاي کارآفرينانه.
  • انجام مشاوره­هاي راهبردي مديريتي در زمینه‌ی شناسائي فرصت‌هاي کسب و کار جديد, و توسعه فضاي کسب و کار در سطح منطقه‌اي و برقراری ارتباط هر چه بيشتر با صنايع براي انجام هر چه بهتر رسالت کارآفرينی.
  • تجهيز و توسعه مرکز کارآفريني به عنوان قطب اصلي آموزش و ترويج کارآفريني در منطقه.
  • ترويج و تشويق به انجام امور پژوهشی، تحقيقاتی و علمی در مراکز معتبر علمی داخلی و بين‌المللی.
  • شناسایی دانش آموختگان کارآفرین و موفق دانشگاه و استفاده از تجارب آن‌ها به منظور توانمندسازي دانشجويان دانشگاه از طريق ارتقاء دانش, مهارت­ و نگرش­ کارآفرينانه
  • برگزاری جشن فارغ التحصیلی برای دانش آموختگان
 
موضوعات راه بردی

1. نظام سیاستگذاری،تصمیم گیری و مدیریت دانشگاه

  • انتشارمستمر نتایج فعالیت‌های کارآفرینی در سطوح ملی و بین‌المللی

·ارتقای موقعیت دانشگاه با ارایه جاذبه های کارآفرینی و مهارت آموزی برای شناساندن ویژگی های منحصر به فرد دانشگاه در سطح منطقه و ملی

·افزایش جاذبه تحصیل و فعالیت دردانشگاه از طریق ایجاد انگیزش کاری برای دانشجویان و کارکنان

2. نظام مدیریت مالی

تنوع بخشی به منابع مالی دانشگاه و افزایش سهم منابع مالی غیر دولتی که برای این منظور:

  • بررسي شيوه­هاي تأمين منابع مالي براي کارآفرينان دانشگاهي
  • شناسايي و معرفي مراکز حامي کارآفريني (حمايت علمي, تخصصي و مالي) و خدمات آنان
  • بررسي و معرفی طرح مشاغل خانگي، کارجويی و کسب و کار در فضای مجازی
  • بررسی امکان سنجی ايجاد صندوق حمايت از سرمایه‌های خطر پذير در منطقه
  • برگزاري جشنواره دانشجويي کارآفريني
  • برگزاری سمينار معرفي و تقدير از کارآفرينان موفق منطقه‌ای و ملی

3. منابع انسانی و نقش موثر در ارتقای هویت اسلامی وفرهنگی

  • اهتمام به اصل پرورش همراه با آموزش برای تربیت منابع انسانی به عنوان کارآفرینان جامعه اسلامی و توانمند برای عرصه‌های مختلف فرهنگی ،اجتماعی و اقتصادی که قادر به درک وتحلیل عمیق مسایل، تعامل هوشمندانه در جامعه و توان خطرپذیری باشند.
  • ـ شناسایی ، جذب ، هدایت ، پرورش دانشجویان برتر و استعدادهای درخشان براساس یک فرایند مبتنی بر عدالت آموزشی وپژوهشی

4. پژوهش ونوآوری

  • شناسايی و معرفي اولويت­هاي پژوهشي کارآفريني در سطح دانشگاه ، منطقه ای و ملی
  • اندازه‌گيري ميزان استعداد كارآفريني دانشجويان دانشگاه در سه سطح فني، انساني و ادراکي
  • بررسی طرح ايجاد فن بازار در منطقه
  • کارورزی در زمینه‌ی کارآفرینی(ارایه بینش کارآفرینی از طریق انجام دوره‌های کارورزی در شرکت‌های صنعتی ،هم در بخش تولید و هم بازاریابی)
  • ایجاد مراکز رشد ویژه کارآفرینان (پذیرش افراد مستعد و خلاق و انجام برنامه ریزی ویژه و ارائه امکانات خاصی برای رشد و شکوفایی ایده های آنها)
  • ارتباط با انجمن‌های علمی دانشگاه و خارج از دانشگاه در جهت  تقویت و توسعه مهارت‌های  کارآفرینی (برگزاری دوره‌ها از طریق انجمن‌ها ،شناسایی افراد مستعد و خلاق  توجه به خرد جمعی بر اساس تعاملات گروهی و نظایر آن.)
  • ترجمه و تألیف کتب مربوط به کارآفريني و مفاهيم آن، ارايه طرح‌های پژوهشي در رابطه با کارآفريني و موضوعات و مفاهيم مربوط به آن در دانشگاه .

5. کیفیت آموزش

  • برگزاري دوره آموزشي مهارت‌های کارآفريني و کسب و کار ويژه اعضاي هيأت علمي
  • برگزاري دوره‌ها و کارگاه‌های آموزش مهارت‌های تخصصي، کارآفريني و کسب و کار ويژه دانشجويان
  • برگزاري دوره‌های آموزش مهارت‌های کارآفريني ويژه مديران دانشگاه
  • برگزاري دوره­­هاي آموزشی مهارت‌های کارآفريني و کسب و کار بر اساس تقاضاي بازار
  • پيگيری و حمايت از ارائه دروس مرتبط با کارآفرینی برای تمام رشته‌ها
  • ارایه چارچوبی برای تدوین برنامه‌های آموزش کارآفرینی در دانشکده‌های مختلف بر اساس رشته‌های تحصیلی
  • تدوین و هماهنگی با دانشکده های دانشگاه جهت پیاده سازی کارآموزی به شیوه ی نوین برای دانشجویان کارشناسی
  • ایجاد زمینه برای فراگیری و کاربرد مهارت‌های عملی اصلی
  • لحاظ کردن کارآفرینی به عنوان یک ماده درسی اختیاری رشته‌ها و گرایش‌های مختلف
  • تلفیق برنامه‌های درسی مختلف با موضوعات کارآفرینی
  • ایجاد توان شناسایی نیازهای جامعه و تطبیق تخصص و تحصیلات با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و معرفی منابع اطلاعاتی مرتبط
  • شناسایی نقاط قوت و ضعف کسب و کارهای موجود ، تجزیه و تحلیل فرصت‌ها و تهدیدها و ارایه راهکارهای بهبود آن‌ها در قالب برگزاری کارگاه‌های آموزشی
  • آموزش کار گروهی و تهيه طرح‌های درسي و نظایر آن

6. ارتباط با جامعه

  • معطوف کردن فعالیتهای کارآفرینانه (آموزشی و پژوهشی)  به ارتقای کیفیت زندگی مردم
  • جهت گیری آموزش وپژوهش به سمت حل مسایل ومشکلات فعلی وآتی جامعه
  • ارتباط نظام مند بادانش آموختگان دانشگاه
  • همکاری در ایجاد بسترهای لازم برای تحقق عدالت اجتماعی
  • همکاری متقابل ملی وبین المللی با سایر مراکز علمی، پژوهشی و فرهنگی
  • نقش آفرینی مؤثر دانشگاه در فرایند توسعه منطقه‌ای وانسجام اجتماعی
  • همکاری موثربا بخش صنعت و خصوصی در تجاری سازی دانش
  • انتشار مستمر خبرنامه کارآفرینی / انتشار مستمر خبرهای کارآفرینی در رسانه‌های محلی و منطقه‌ای
 
 
چشم انداز مرکز کارآفرینی و دانش آموختگان
با توکل به خداوند منان و در پرتو مدیریت علمی، هوشمند ، خلاق و راهبردی درسال1404 مرکز کارآفرینی و دانش آموختگان دانشگاه صنعتی سهند تبریز در رتبه اول دانشگاه کارآفرین استان و منطقه شمالغرب کشور قرار خواهد گرفت.
درافق این چشم انداز،
مرکز کارآفرینی و دانش آموختگان دانشگاه صنعتی سهند ،دارای ویژگی های زیر خواهدبود:
  • اسلامی و مبتنی ارزشهای کشور جمهوری اسلامی ایران
  • برخوردار از هوشمندی رقابتی و نظام مدیریت راهبردی
  • پاسخگو به نیازهای جامعه و صنعت
  • نو آور و فعال در سطح منطقه ای و ملی
  • برخوردار از دانشجویان و فارغ التحصیلان ماهر و متخصص
       

دانشگاه صنعتی سهند
شهر جدید سهند
پردیس دانشگاه صنعتی سهند
راهنمای تلفن | پست الکترونیک | آلبوم تصاویر | الف تا ی | نقشه سایت | تماس با ما
طراحی و نگهداری: مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی سهند
کلیه حقوق نشر محفوظ است