گفت و گو با دکتر مصطفی رضائی، دبیر اجرایی شانزدهمین سمینار بین المللی ISPST

رویدادی که تنها عنوان بین المللی را یدک نمی کشد، رویدادی با مشارکت های بین المللی
تعداد بازدید:۴۲
گفت و گو با دکتر مصطفی رضائی، دبیر اجرایی شانزدهمین سمینار بین المللی ISPST

سمینار بین المللی علوم و تکنولوژی پلیمر معتبرترین رویداد علمی پلیمر در کشور است که امسال  دانشگاه صنعتی سهند (تبریز) از 17 تا 19 شهریورماه جاری میزبان شانزدهمین دوره آن خواهد بود. این سمینار به همت انجمن علوم و مهندسی پلیمر به ریاست دکتر مهدی نکومنش برگزار می شود و دبیر اجرایی آن دکتر مصطفی رضایی، عضو هیات علمی و رییس پژوهشکده مواد پلیمری دانشگاه صنعتی سهند است. گفت و گو با وی را در ادامه می خوانید:

خوشحال خواهیم شد در ابتدای گفت و گو مختصری از سوابق علمی خود بفرمایید و همچنین گروه و دانشکده پلیمر دانشگاه صنعتی سهند را معرفی کنید. از چه سالی تاسیس شده؟ چه تعداد دانشجو و دانش آموخته دارد؟ فعالیت های تحقیقاتی و علمی و همکاری های صنعتی آن چگونه است؟

دکتر رضایی: در سال 1383 در رشته مهندسی شیمی- گرایش مهندسی پلیمر از دانشگاه تربیت مدرس تهران دانش اموخته شده و از همان سال در کسوت عضو هیات علمی در دانشگاه صنعتی سهند مشغول به فعالیت شدم. هم اکنون نیز در مرتبه استادی مسئولیت پژوهشکده مواد پلیمری این دانشگاه را برعهده دارم و در حال انجام وظیفه و خدمت رسانی به همکاران و دانشجویان عزیز هستم.

گروه مهندسی پلیمر این دانشگاه از سال 1381 و دانشکده مهندسی پلیمر نیز از سال 1387 به صورت یک دانشکده مستقل در حال فعالیت است و در کنار پژوهشکده مواد پلیمری این دانشگاه که جزو پژوهشکده های مجوز دار وزارت عتف است و به صورت مکمل یکدیگر وظیفه آموزش و پژوهش دانشجویان از مقطع کارشناسی تا مقطع دکتری را برعهده دارند. این دو مرکز علمی علاوه بر انجام آموزش و پژوهش، رسالت پاسخ گویی به مراجعان از صنایع پلیمر منطقه و کشور را برعهده دارند و به عنوان یک کلینیک صنعتی برای مراجعان از صنعت عمل می کنند. در این دانشکده هم اکنون 17 نفر عضو هیات علمی با مراتب علمی استادیار، دانشیار و استاد تمام مشغول فعالیت هستند و حدود 400 نفر دانشجو هم در مقاطع کارشناسی تا دکتری مشغول آموزش و پژوهش هستند. طرحهای تحقیقاتی، صنعتی و بین المللی متعددی در این دو مرکز توسط اعضای مخترم هیات علمی و دانشحویان تحصیلات تکمیلی در حال انجام است که دستاوردهای علمی بسیار زیادی را در قالب مقالات معتبر علمی، ثبت اختراعهای داخلی و خارجی و کسب جوایز متعدد ملی و بین المللی به همراه داشته است.

دانشگاه صنعتی سهند میزبان شانزدهمین دوره ISPST به عنوان معتبرترین رویداد علمی کشور خواهد بود. این انتخاب چگونه انجام شد؟ و برگزاری این دوره با تشکیل چه کمیته ها و جلب همکاری چه گروه هایی پیش رفت؟

دکتر رضایی: دانشکده مهندسی پلیمر دانشگاه صنعتی سهند در سال 1400 میزبان ششمین همایش ملی پلیمر ایران بود، که به دنبال برگزاری موفق این رویداد مهم علمی، درخواست میزبانی شانزدهمین سمینار بین المللی پلیمر را ارایه کرد که خوشبختانه مورد موافقت اعضای محترم انجمن علوم و مهندسی پلیمر ایران قرار گرفت و این میزبانی به دانشگاه صنعتی سهند اعطا گردید.

بیشتر بخوانید

برای برگزاری این سمینار دو کمیته اصلی علمی و اجرایی تشکیل شده است. کمیته علمی متشکل از اساتید و صاحب نظران حوزه علوم و مهندسی پلیمر از داخل و خارج از کشور است که وظیفه تعیین محورها و پیگیری مسایل علمی سمینار را برعهده دارند. کمیته اجرایی نیز متشکل از همکاران دانشگاه صنعتی سهند و انجمن پلیمر و تعدادی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و همکاران از صنایع حامی این سمینار است که وظیفه فراهم نمودن تمهیدات برگزاری این سمینار را برعهده دارند. در این جا لازم است از مدیریت و همکاران محترم شرکت رسام پلیمر نامی که به عنوان همکار برگزار کننده این سمینار، زحمات بسیار زیادی را متحمل شده اند تشکر کنم.

ویژگی های این دوره سمینار چیست؟ به نظر می رسد وضعیت بسیار خوبی را در دریافت مقالات داخلی و سخنرانان بین المللی شاهد خواهیم بود. آیا همینطور است؟ لطفا مفصل بفرمایید که این مشارکت ها چگونه حاصل شدند؟

دکتر رضایی: از ویژگیهای مهم این دوره از سمینار، استقبال بسیار گسترده همکاران و دانشجویان است، به طوریکه تاکنون بیش از 725 مقاله به دبیرخانه این سمینار ارسال شده است که در حال داوری است. از ویژگیهای دیگر این سمینار تعدد سخنرانان ویژه و سخنرانان کلیدی از اقصی نقاط جهان است، که به عنوان مثال 5 مورد سخنرانی ویژه و بیش از 40 مورد سخنرانی کلیدی از اساتید برجسته حوزه علوم و مهندسی پلیمر برای این رویداد مهم علمی در نظر گرفته شده است. با توجه به اینکه سمینار بین المللی علوم و تکنولوژی پلیمر یک رویداد شناخته شده بین المللی است، لذا با تلاش همکاران در دانشگاه صنعتی سهند و همکاران انجمن علوم و مهندسی پلیمر، خوشبختانه استقبال خوبی از این سمینار انجام گرفته است.

ارایه سخنرانان خارجی از چه کشورها و دانشگاه ها و مراکز پژوهشی هست؟ آیا ارایه ها به صورت حضوری و آنلاین، هر دو خواهد بود؟ آیا امکان مشارکت در سمینار هم برای افراد علاقه مند به صورت آنلاین وجود دارد؟

دکتر رضایی: سخنرانیها در این سمینار به صورت ترکیبی ( حضوری و آنلاین) انجام خواهد شد و افرادی که در خارج از کشور امکان حضور در سمینار را ندارند در پلت فرمهای مجازی سخنرانیهای خود را ارایه خواهند کرد و همه سخنرانیها در این بسترهای مجازی پخش خواهند شد. سخنرانان این سمینار هم از کشور عزیزمان ایران و هم از کشورهای مختلف جهان هستند که جزییات آن در برنامه نهایی سمینار اطلاع رسانی خواهد شد.

نمایشگاه جانبی سمینار با چه اهدافی برگزار می شود؟

دکتر رضایی: یک فضای نمایشگاهی در جنب محل برگزاری سمینار  در نظر گرفته شده است که به معرفی دستاوردهای علمی برگزار کنندگان و شرکتهای حامی سمینار خواهد پرداخت.

محورها، کارگاه های احتمالی آموزشی و سایر موارد اختصاصی این دوره چه خواهد بود؟

حدود 15 محور علمی برای این سمینار در نظر گرفته شده است که در وب سایت آن اطلاع رسانی شده است، و چندین کارگاه هم به موازات این سمینار برگزار خواهد شد که در حال جمع بندی و اطلاع رسانی است. یکی از این کارگاهها، کارگاه نظری و عملی پرینت سه بعدی است که در وب سایت سمینار اطلاع رسانی شده و آماده ثبت نام متقاضیان است.

برای جذب و همکاری متخصصین و مدیران صنعت پلیمر چه تمهداتی در این دوره اندیشیده شده و نتیجه آن را چگونه ارزیابی می کنید؟

دکتر رضایی: در این دوره با مدیران محترم صنایع پلیمر کشور و منطقه مکاتباتی انجام گرفت، که برخی از این صنایع اعلام آمادگی نمودند و در قالب حامیان این سمینار معرفی شدند. یکی از صنایع پلیمر دانش بنیان منطقه تحت عنوان “شرکت رسام پلیمر نامی” قبول زحمت کردند و مسئولیت اصلی حمایت از این سمینار را برعهده گرفتند و به عنوان برگزار کننده در کنار دانشگاه صنعتی سهند، انجمن علوم و مهندسی پلیمر و انجمن رئولوژی ایران قرار گرفتند.

با توجه به بعد مسافت دانشگاه از تبریز امکان تردد و اسکان برای حاضرین در کنفرانس پیش بینی داشته است؟ یا بهترین امکان برای افراد چه خواهد بود؟

دکتر رضایی: با توجه به اینکه دانشگاه صنعتی سهند در شهر جدید سهند در فاصله حدود 20 کیلومتری تبریز قرار گرفته است، لذا تمهیداتی برای تردد و اسکان مهمانان در مهمانسراها و هتلهای تبریز پیش بینی شده است. اطلاعات هتلهای تبریز برای رزرو احتمالی توسط مراجعان نیز در وب سایت سمینار اطلاع رسانی شده است. برای دانشجویان نیز امکان اسکان در اقامتگاههای دانشجویی پیش بینی شده است که شرایط و نحوه ثبت نام در وب سایت سمینار اعلام گردیده است.

لطفا اگر مورد دیگری هست که ذکر آن را لازم می دانید بفرمایید.

دکتر رضایی: در اینجا لازم است از تمامی همکاران ارجمند دانشگاه صنعتی سهند، اعضای هیات مدیره انجمن علوم و مهندسی پلیمر و انجمن رئولوژی ایران، مدیران شرکت رسام پلیمر نامی و دانشجویان بسیار فعال این دانشگاه و همچنین همکاران مجله بسپار که زحمت برنامه ریزی و اطلاع رسانی این سمینار را برعهده داشته اند، تشکر کنم و از همین جا از همه علاقمندان رشته مهندسی پلیمر دعوت می کنم که در این رویداد مهم علمی شرکت داشته باشند.


نظر شما :