گفت و گو با دکتر فرهنگ عباسی، دبیر علمی: سمینار شانزدهم علوم و تکنولوژی پلیمر

پلیمرها برای زندگی بهتر و اقتصاد چرخشی
تعداد بازدید:۵۴
گفت و گو با دکتر فرهنگ عباسی، دبیر علمی: سمینار شانزدهم علوم و تکنولوژی پلیمر

سمینار بین المللی علوم و تکنولوژی پلیمر معتبرترین رویداد علمی پلیمر در کشور است که دانشکده مهندسی پلیمر دانشگاه صنعتی سهند امسال میزبان شانزدهمین دوره آن خواهد بود. این سمینار به همت انجمن علوم و مهندسی پلیمر به ریاست دکتر مهدی نکومنش برگزار می شود و دبیر اجرایی آن دکتر مصطفی رضایی است.

دبیر علمی همایش شانزدهم، دکتر فرهنگ عباسی هستند که اطلاعاتی را درباره سمینار بین المللی علوم و تکنولوژی پلیمر قرار داده اند.

آقای دکتر بفرمایید برگزاری شانزدهمین دوره سمینار علوم و تکنولوژی پلیمر چگونه و با تشکیل چه کمیته هایی کلید خورد؟ محورهای سمینار چه خواهد بود؟ 

  • دکتر عباسی: برای برگزاری همایش بین‌المللی علوم و تکنولوژی پلیمر (ISPST 2024) دو کمیته تشکیل شده است، یکی کمیته اجرایی و دیگری کمیته علمی. اعضا کمیته اجرایی عبارتند از: دبیر اجرایی سمینار، رئیس انجمن پلیمر ایران، رئیس دانشکده مهندسی پلیمر دانشگاه صنعتی سهند، رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت رسام پلیمر نامی، نماینده انجمن پلیمر ایران، نماینده مدیرعامل شرکت هافمن، تعدادی از همکاران هیات علمی و تعدادی از دانشجویان دانشکده مهندسی پلیمر دانشگاه صنعتی سهند تبریز.

کمیته علمی همایش نیز متشکل از 80 نفر استاد و پژوهشگر از دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و صنایع ایران و کشورهایی چون آمریکا، کانادا، هلند، چین، آلمان، انگلستان، ژاپن، ترکیه و سایر کشورهاست. از تمامی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی داخل کشور که در حوزه علوم و مهندسی پلیمر فعالیت می‌کنند در این کمیته نماینده وجود دارد.

  • محورهای عمومی همایش عبارتند از:
  • سنتز و شناسایی پلیمرها
  • نانوکامپوزیت‌ها، آمیخته‌ها و آلیاژهای پلیمری
  • شبیه‌سازی و مدل‌سازی سامانه‌های پلیمری
  • رئولوژی و فراورش پلیمرها
  • ساخت افزایشی و جوهرهای چاپ سه‌بعدی
  • پلیمرهای سبز، پایدار، و زیستی
  • پلیمرهای هوشمند و عاملی
  • بازیافت و اثرات زیست محیطی
  • پلیمرهای هادی و الکترواکتیو
  • پلیمرها برای ذخیره و برداشت انرژی
  • چسب‌ها، اسفنج‌ها، رنگ‌ها و پوشش‌ها
  • کلوئیدها، ژل‌ها، عشاها، و فیلم‌های پلیمری
  • منسوجات و الیاف
  • عنوان محور ویژه این همایش هم “پلیمرها برای زندگی بهتر و Circular economy ” است.

 

استقبال از سمینار تا امروز چگونه بوده است؟ 

  • دکتر عباسی: تا امروز که حدود 2 ماه تا برگزاری همایش باقی مانده است، بیش از 700 نفر برای شرکت در همایش ثبت نام کرده‌اند و بیش از 700 مقاله به دبیرخانه همایش رسیده است، که مقالات توسط حدود 200 داور ارزیابی علمی خواهد شد.

سمینار در چند روز و در چند سالن برپا خواهد بود؟ آیا سخنرانان خارجی هم حضور دارند؟ 

  • دکترعباسی: بله در سه روز ارایه مقاله و سخنرانی خواهیم داشت. سخنرانی‌ها در چهار سالن به طور موازی انجام خواهد شد. نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های آموزشی گوناگونی هم در روزهای برگزاری همایش دایر خواهد بودما برای این همایش 52 سخنران کلیدی از پژوهشگران به نام ایرانی و خارجی در نظر گرفته‌ایم، که تاکنون 30 نفر از سخنرانان موضوع سخنرانی خود را مشخص کرده‌اند.
    همچنین 6 سخنرانی ویژه هم داریم که توسط اساتید شناخته شده‌ای از ایران، آلمان، انگلستان و هلند در زمینه‌های گوناگون از جمله تبلور در پلیمرها، آینده مواد پلاستیکی، نانوساختار دقیق و مهندسی پلیمر، و بررسی گسل پیشرفت علم و فناوری در ایران با تاکید بر وضعیت دانش و مهندسی پلیمر ارایه خواهد شد.
  • در برنامه‌های همایش یک تور تبریزگردی تدارک دیده شده است که فکر می‌کنم برای افرادی که قبلا از شاهکارهای معماری ایران در آذربایجان، یعنی بازار تاریخی تبریز و ارک علیشاه، بازدید نکرده باشند، بسیار جذاب باشد. البته جاذبه‌های گردشگری دیگری چون روستای توریستی کندوان نیز در نزدیکی محل برگزاری همایش وجود دارد که بازدید از آنجا نیز می‌تواند برای شرکت کنندگان در سمینار جالب باشد.

علاوه بر این، یک تور صنعتی توسط شرکت رسام پلیمر نامی که خود از برگزارکنندگان همایش هست پیش‌بینی شده که این برنامه هم می‌تواند برای بازدیدکنندگان جذاب باشد.

آیا شما این سمینار را صرفا علمی می دانید؟ 

  • دکتر عباسی: فکر می‌کنم پاسخ این سوال به نوعی در سوال قبلی داده شد. هر چند که بخش زیادی از مقالات رسیده به دبیرخانه متعلق به پژوهشگران دانشگاهی است ولی مقالات زیادی هم از صنعتگران به دبیرخانه رسیده و به ویژه ما در بخش سخنرانی‌های کلیدی هم سخنرانی‌های کلیدی صنعتی را هم داریم. نکته مهمی که باز هم روی تاکید می‌کنم یکی از برگزارکنندگان اصلی این همایش یکی از صنایع مهم بخش خصوصی در منطقه هست.
    با روند فعلی مقالات واصله به دبیرخانه همایش، پیش‌بینی ما این هست که در مجموع حدود 700 مقاله در این همایش به صورت شفاهی و پوستر ارایه شود.
    ما تمام تلاشمان را به کار خواهیم گرفت که این همایش هم از نظر علمی و هم اجرایی به بهترین کیفیت برگزار شود. لذا ما سعی کردیم در بخش سخنرانان ویژه، سخنرانان کلیدی و سایر مقالات نهایت دقت را برای ارتقا سطح همایش به کار ببندیم.
    علاوه بر این، 8 مقاله برگزیده این همایش (4 مقاله سخنرانی و 4 مقاله پوستر) از طرف برگزارکنندگان همایش مورد تقدیر قرار خواهد گرفت و جوایزی هم برای آنها پیش‌بینی شده است. دو مقاله برتر این همایش هم به یاد دو تن از اساتید فقید پلیمر ایران مورد تقدیر قرار خواهد گرفت. امیدواریم با حمایت شما شاهد حضور چشمگیر جامعه پلیمر در این همایش باشیم.

 

به نظر می رسد دانشگاه صنعتی سهند همچون اثر گذاری در تربیت دانش آموختگان مهندسی پلیمر در ایران، در مسیر برگزاری این دوره از سمینار هم موفقیت های جدیدی به دست دهد … 

    • دکتر عباسی: دانشگاه صنعتی سهند حدود 20 سال است که فعالیت خود را در زمینه آموزش و پژوهش و توسعه فناوری در زمینه‌های مهندسی و علوم پلیمر شروع کرده است. در این مسیر، راه‌اندازی دانشکده مهندسی پلیمر و پژوهشکده مواد پلیمری در این دانشگاه و اخذ مجوز قطب علمی پلیمرهای استایرنی، سازمان و انسجام خوبی را برای فعالیت‌های حوزه پلیمر در دانشگاه صنعتی سهند تبریز ایجاد کرده است. حضور نیروی انسانی پرکار و با انگیزه اعم از اساتید و دانشجویان هم باعث شده که این دانشگاه هم سهم قابل توجهی در تولید علم و حل مسایل جامعه را به خود اختصاص بدهد.


نظر شما :