اهمیت آینده‌پژوهی در آمایش آموزش عالی

۲۷ دی ۱۴۰۲ | ۱۷:۳۶ کد : ۳۶۴ اخبار دانشگاه اخبار مهم
تعداد بازدید:۷۰۸
رییس دانشگاه صنعتی سهند گفت: آینده‌پژوهی نقش بسزایی در بهره‌وری حوزه آمایش آموزش عالی کشور دارد.
اهمیت آینده‌پژوهی در آمایش آموزش عالی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی سهند، دکتر اسماعیل فاتحی فر در اجلاس بهره‌وری در علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به عدم آینده‌پژوهی در ایجاد دانشگاه‌ها در سال‌های گذشته افزود: بایستی در خصوص کاهش و ادغام دانشگاه‌ها آینده‌پژوهشی توجه جدی بشود و نیازهای آینده کشور به رشته محل‌های مختلف احصا و سنجیده شود.
وی با انتقاد از واقعی نبودن بودجه مصوب با هزینه‌های واقعی دانشگاه‌ها گفت: بودجه مصوب و تخصیص‌ها ناکافی است و بسیاری از وقت و انرژی روسای دانشگاه برای تأمین بودجه تلف می‌شود که موجب کاهش بهره‌وری در آموزش عالی می‌شود.
دکتر فاتحی فر ادامه داد: یکی دیگری از عوامل کاهش بهره‌وری در دانشگاه‌ها ابلاغ آیین‌نامه‌های مختلف بدون تمهید زیرساخت و شرایط لازم آن از سوی وزارت است.
رییس دانشگاه صنعتی سهند با تأکید بر نقش بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد در بهره‌وری دانشگاه‌ها اظهار کرد: بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد موجب برنامه محور بودن دانشکده‌ها، گروه‌های آموزشی و اساتید می‌شود.
وی با اشاره به فعالیت تنها 210 دانشگاه در کشور ترکیه خاطرنشان کرد: تعداد زیاد دانشگاه و به طبع تعداد کم دانشجو در هرکدام از دانشگاه‌ها موجب افزایش هزینه‌ها در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌شود.
دکتر فاتحی فر اعلام کرد: بسیاری از مشکلات اقتصادی و مشکلات جامعه بافرهنگ سازی بهره‌وری در جامعه مرتفع می‌شود و باید در تمامی حوزه به اصول بهره‌وری توجه شود.
نخستین  اجلاس بهره‌وری در علوم، تحقیقات و فناوری  با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاونان و مدیران وزارت عتف و مدیران نظارت و ارزیابی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی عالی 26 و 27 دی‌ماه توسط مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

 

 

 

در کانال ایتای دانشگاه صنعتی سهند ما را دنبال کنید. 


( ۳ )

نظر شما :