انتشار مقاله پژوهشگران دانشگاه صنعتی سهند در نشریه Macromolecules

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۰۸:۵۸ کد : ۵۴۵ اخبار دانشگاه اخبار مهم
تعداد بازدید:۵۹۷
مقاله‌ای تحت عنوان Synthesis of High-Strength TPU/MXene Nanocomposites via an In Situ Polymerization Method به عنوان نتایج تحقیقات تیم دانشجویان و اساتید دانشکده مهندسی پلیمر در نشریه Macromolecules به چاپ رسید.
انتشار مقاله پژوهشگران دانشگاه صنعتی سهند در نشریه Macromolecules

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی سهند، در این کار تحقیقاتی نانوکامپوزیتهای بر پایه پلی یورتان/ مکسین با خواص مکانیکی بسیار بالا در یک فرایند پلیمریزاسیون درجا سنتز شدند.
فصل مشترک ماتریس و ذره تقویت‌کننده نقش اصلی را در تعیین خواص مکانیکی نانو کامپوزیت‌ها ایفا می‌کند. همچنین در صورت کنترل دقیق فرایند سنتز نانو صفحات مکسین، مقادیر متنابهی از گروه‌های هیدروکسیل در سطح آن‌ها ایجاد خواهد شد که قابلیت واکنش با گروه‌های ایزوسیانات از واکنشگرهای پلی یورتان رادارند.
 لذا تلاش گردید که زنجیرهای پلی یورتان به‌صورت کووالانسی بر روی سطوح صفحات مکسین پیوند زده شود. این مهم با پلیمریزاسیون درجای پلی یورتان در حضور صفحات مکسین سنتز شده به دست آمد.
نتایج به‌دست‌آمده از آنالیزهای چند مقیاسی نشان داد که مقادیر قابل‌توجهی از زنجیرهای پلی یورتان از سطوح نانو صفحات مکسین شروع به رشد می‌کنند که باعث اتصال کووالانسی ماتریس پلی یورتان و صفحات مکسین و تقویت شدید فصل مشترک در نانو کامپوزیت و درنتیجه باعث افزایش چشمگیر خواص مکانیکی آن‌ها می‌شود.
 نتایج ارزیابی خواص مکانیکی نشان داد که با استفاده از این روش و فقط در حضور نیم درصد وزنی از صفحات مکسین، مدول الاستیک و مقاومت کششی پلی یورتان به ترتیب 55 و 110 درصد افزایش می‌یابد. نتایج این کار تحقیقاتی در مجله Macromolecules انتشاریافته است که از مجلات نمایه شده Nature در زمینه شیمی است.
 ازآنجایی‌که این کار تحقیقاتی اولین تلاش در جهت رشد زنجیرهای پلی یورتان از سطوح مکسین در دنیا بود، نتایج آن موردتوجه جامعه علوم و مهندسی پلیمر در ایران و جهان قرارگرفته است.
این مقاله حاصل کار تحقیقاتی انجام گرفته در گروه آقای دکتر میرکریم رضوی با همکاری آقای شایان، خانم فرشباف، خانم دکتر توکلی و آقای دکتر رضایی است.


( ۱۰ )

نظر شما :